Bugatti Tourbillon zaprezentowany został jako nowy rozdział w historii marki. Dotychczas Bugatti nazywał swoje modele, wyposażone w silnik W16, nazwiskami historycznych kierowców testowych Bugatti. Wkraczając w nową erę z modelem Tourbillon, wyposażonym w nowy hybrydowy silnik V16 o łącznej mocy 1800 KM, Bugatti nazwał nowy pojazd inspirując się wysokiej klasy zegarkami, wyposażonymi w mechanizm właśnie o nazwie tourbillon. Nazwa pochodzi z języka francuskiego i oznacza „trąbę powietrzną” lub „zawirowanie”. Tourbillon jest elementem mechanizmu mechanicznych zegarków.
Dane techniczne
Następca Chirona porzuca dobrze znany fanom 8 litrowy silnik W16, który wyposażony był w 4 turbosprężarki, generujący moc 1500 KM – 1600 KM (w zależności od wersji). Nowy silnik to wolnossąca jednostka o pojemności 8.3 litra i 16 cylindrach w układzie V, opracowana przez Cosworth (brytyjską firmę specjalizującą się w inżynierii motoryzacyjnej), generująca moc 1000 KM oraz 3 silniki elektryczne generujące moc 800 KM, zasilane akumulatorem o pojemności 25 kWh. Auto łącznie posiada moc 1800 KM.
Samochód może poruszać się wykorzystując tylko silnik spalinowy, tylko silniki elektryczne, z użyciem których jest w stanie przejechać ok 60-70 km lub w trybie hybrydowym. Maksymalna prędkość to 445 km/h, a maksymalny moment obrotowy to 9000 obrotów na minutę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 2 sekundy, od 0 do 200 km/h < 5 sekund, od 0 do 300 km/h < 10 sekund a od 0 do 400 km/h < 25 sekund.
Brzmienie jednostki jest fenomenalne. Zupełnie inne, niż silnika V8 czy V12. Zresztą posłuchajcie sami.
Filozofia projektowania Bugatti Tourbillon
Samo auto zostało zaprojektowane w taki sposób, by nie było znacznie większe od swojego poprzednika, pomimo użycia silnika, który jest zdecydowanie dłuższy (o 25 cm od silnika W16), z racji jego budowy i układu cylindrów. Tourbillon jest dłuższy do swojego poprzednika o jedynie 2,9 mm w rozstawie osi.
Projektanci Bugatti wspięli się na wyżyny i samochody zachował znany i ceniony język stylistyczny marki. Zadbano jednak o to by front pojazdu był znacznie smuklejszy niż w poprzedniku. Przez to auto stało się jeszcze bardzie aerodynamiczne i agresywne w wyglądzie. Ponadto Tourbillon nie dzieli żadnej części ze swoim poprzednikiem, ani żadnym innym samochodem. Został zaprojektowany całkowicie od nowa.
Nowemu modelowi przyświeca idea założyciela marki, Ettore Bugatti, który mówił: „Nic nie jest zbyt piękne, nic nie jest zbyt drogie”. Tourbillon jest szczytem technologii, designu i sztuki samochodowego świata. Nie da się go porównać z żadnym innym autem. Jest tym, czym Bugatti byś musi. Jak powtarzał Ettore Bugatti: „Jeżeli coś jest porównywalne, nie jest już Bugatti”.
Projektanci Bugatti skupili się na tym, by Tourbillon był samochodem ponadczasowym. Stylistyka modelu była inspirowana między innymi sylwetką lecącego sokoła. Koncept wspomnianej wcześniej redukcji wielkości i masywności przedniej części auta był inspirowany zabiegami, jakie w projektowaniu historycznego modelu 57 SC Atlantic zastosował Jean Bugatti.
Sur Baissé
Zabieg i koncept ten, o nazwie Sur Baissé, polegał na zamontowaniu silnika za i pod przednią osią, aby obniżyć maskę, a także aby kierowca siedział niżej, by obniżyć dach i zmniejszyć masywność frontu pojazdu, a przez to poprawić aerodynamikę. Projektanci modelu Tourbillon wzorowali się na założeniach tego zbiegu i w efekcie wysokość frontu nowego modelu jest niższa o 33 mm od swojego poprzednika, modelu Chiron.
Bugatti 57 SC Atlantic
Bugatti 57 SC Atlantic był skonstruowany ze specjalnego stopu magnezu, który w czasach jego powstawania nie mógł być spawany. Dlatego też dwie połowy auta były łączone nitami w centralnej części karoserii, tworząc specyficzną centralną linię biegnącą przez całe nadwozie. Linia ta jest charakterystycznym akcentem wszystkich modeli Bugatti i również znajduje się w stylistyce modelu Tourbillon, podobnie jak charakterystyczna atrapa chłodnicy w kształcie podkowy, która jest teraz znacznie bardziej okazała. Nie zabrakło też charakterystycznej linii bocznej. Kolejnym wyróżniającym się elementem stylistyki Bugatti jest dwukolorowe nadwozie.
Wnętrze Bugatti Tourbillon
We wnętrzu auta zastosowano cyfrowy detoks i skupiono się na wzornictwie sztuki zegarmistrzowskiej. Klaster wskaźników jest w pełni analogowy i przypomina mechaniczne zegarki. Został osadzony w tytanowej obudowie, przykrytej szafirowym szkłem i podobnie jak trybiki w mechanicznych zegarkach, także tu osadzone są one na rubinowych podkładach. Ponadto cała centralna część kierownicy jest nieruchoma i obrotowy jest tylko jej wieniec. Jest to ciekawy zabieg, acz nie pozostaje unikalnym, gdyż został już zastosowany lata temu w… Citroënie C4. Centralna konsola posiada konstrukcję szkieletową, również inspirowaną zegarkami i wykonana jest z aluminium i kryształowego szkła. Wszystkie te zabiegi nadają Bugatti Tourbillon ponadczasowy charakter.
Projekt wnętra i jego układ przestrzenny także został mocno zmodernizowany. W modelu Chiron, poprzez zamontowanie skrzyni biegów między siedzeniami, przed silnikiem, który jest w tylnej części pojazdu, centralny tunel we wnętrzu jest szeroki przez co kierowca i pasażer siedzą w sporej odległości od siebie. W Bugatti Tourbillon, w centralnym tunelu auta oraz za siedzeniami zamontowano akumulatory, a 8 biegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów z tyłu pojazdu, za silnikiem spalinowym, wraz z jednym silnikiem elektrycznym (dwa pozostałe znajdują się z przodu auta), przez co kierowca i pasażer mogą siedzieć bliżej siebie. Ogólna przestrzeń w kabinie pasażerskiej jest podobnej wielkości jak w modelu Chiron.
Dostępność na rynku i cena
Bugatti wyprodukuje 250 sztuk modelu Tourbillon, a dostawy pierwszych egzemplarzy mają się zacząć w 2026 roku. Dla porównania modelu Chiron (w różnych wersjach rozwojowych) wyprodukowano 500 sztuk, a modelu Veyron wyprodukowano 450 sztuk w odmianie coupé oraz 150 sztuk wersji Grand Sport z otwartym dachem. Cena Bugatti Tourbillon ma opiewać na $4,600,000.
Skomentuj